Odborné články

Culturefighter

 

Culturefighter je vizualizačný nástroj a vedomostná online databáza o kultúrnom a kreatívnom priemysle v Európe. Jej súčasťou sú štruktúrované rozhovory s najrelevantnejšími a najlepšími predstaviteľmi jednotlivých odvetví, ktorí zdieľajú prípadové štúdie a skúsenosti (pozitívne aj negatívne), tvorbu kultúrnych stratégií a politík a ekonomické a sociálne kontexty. Culturefighter je interaktívna učebnica pre kultúrnych operátorov z radov kultúrnych centier, inkubátorov, fabrík, iniciatív a organizácií, univerzity, predstaviteľov samospráv a ministerstiev spravujúcich kultúru a regionálny rozvoj.

Kultúrni operátori sa môžu učiť a inšpirovať od lídrov a pionierov jednotlivých odvetví, zvoliť si model či štruktúru svojej organizácie alebo podujatia, nájsť nové zdroje financovania a možnosti sieťovania na národnej a medzinárodnej úrovni.

Predstavitelia samospráv môžu porovnávať svoje kultúrne stratégie s inými mestami a najlepšími dostupnými príkladmi, inšpirovať sa rozvojom kreatívneho priemyslu v iných regiónoch či nastaviť štrukturálnu podporu kultúry vo svojom meste alebo oblasti.

Zástupcovia ministerstiev môžu získať podklady pre zlepšenie svojich grantových a dotačných programov alebo investovať do budúceho rozvoja kultúry a zostať tak konkurencieschopní s krajinami so silným kultúrnym a kreatívnym priemyslom.

Univerzity môžu rozvíjať svoju ponuku a študijné programy smerom k potrebám odvetví kultúrneho a kreatívneho priemyslu a nachádzať cesty ako pracovať s inovátormi, podnikateľmi, súkromným sektorom a kultúrnymi operátormi.

To je súčasný stav sedemročného projektu, ktorý mal v roku 2010 na svojom úplnom začiatku odlišnú podobu. V tom čase už bolo rozhodnuté, že mesto Košice bude v roku 2013 počas celého roka zdieľať titul Európske hlavné mesto kultúry s francúzskym mestom Marseille a bolo zreteľné, že pôjde o najkomplexnejší a najsofistikovanejší kultúrny projekt v histórii Slovenskej republiky.

Organizácia Východné pobrežie a produkčná filmová spoločnosť partizanfilm získali podporu od prípravného tímu Európskeho hlavného mesta kultúry, aby spoločne navštívili európske mestá, ktoré v minulosti tento projekt hostili a získali čo najviac informácií o benefitoch, ale aj ťažkostiach takéhoto projektu pre samotné mesto, jeho jednotlivé časti, obyvateľov či subkultúry.

V prvej fáze vzniklo osem rozhovorov, ktoré boli vysielané v podobe osemminútových relácií vo verejnoprávnej televízii. Rozhovory však obsahovali množstvo profesných a odborných informácií, ktoré sa do relácie nedostali a ktoré mohli byť užitočné nielen pre autorov projektu, ale aj pre širšie publikum. Paralelne so zbieraním ďalšieho materiálu sme začali s vytváraním architektúry kontextuálneho webu, ktorý by mohol slúžiť ako špecifický zdroj informácií pre ľudí, organizácie a spoločnosti pracujúce v odvetviach kultúrneho a kreatívneho priemyslu.

V roku 2012 sme po niekoľkých pracovných verziách predstavili web, ktorý získaný materiál ponúkal v roztriedených kategóriách a subkategóriách.

S nárastom vytvoreného obsahu rástla aj šírka záberu Culturefightera. Z pôvodných ôsmich rozhovorov vyplynulo, že projekt Európske hlavné mesto kultúry je len najzreteľnejšia časť komplexného organizmu kultúrneho a kreatívneho sveta jednotlivých miest. Každý rozhovor priniesol nové témy ako napríklad premena miest, financovanie kultúry, dotačné programy, medzinárodné sieťovanie a podobne. Preto bolo nevyhnutné kategorizovať rastúci obsah, aby ho konečný užívateľ dokázal identifikovať a nestratiť sa v ňom.

Obsah sme rozdelili do siedmich základných kategórií a dvadsiatichštyroch podkategórií.

Koncept kreatívneho priemyslu sme sa snažili nielen vysvetľovať prostredníctvom rozhovorov s protagonistami, ale hľadať aj jeho relevantných kritikov.

Kultúrne centrá, fabriky, inkubátory a iniciatívy sme mapovali najmä prostredníctvom ich príbehov, ale dôležité boli aj ich finančné a organizačné schémy a štruktúry, medzinárodné sieťovanie a lokálna rozpoznateľnosť.

Štrukturálnu podporu kultúry a vládne stratégie sme mapovali na lokálnej, regionálnej, národnej a európskej úrovni.

Partnerstvá a sieťovanie sme postupne rozširovali o existujúce siete Trans Europe Halles a European Creative Business Network. Tie nám boli nápomocné aj organizačne pri realizácii a tvorbe obsahu.

Veľké kultúrne podujatia bola oblasť, ktorou sme začali. Veľmi rýchlo sme však prišli na to, že mimo projektu Európske hlavné mesto kultúry existujú ďalšie veľké podujatia ako EXPO, Unesco Creative Cities Network či olympijské hry a rôzne festivaly a podujatia strednej veľkosti, ktoré ovplyvňujú kultúrny, sociálny a ekonomický život miest alebo ich častí.

Dopady kultúrneho a kreatívneho priemyslu boli témy, ktoré bolo dobré sledovať vo Veľkej Británii, Škandinávii, Nemecku alebo Holandsku, kde skúsenosť s jednotlivými odvetviami trvá dlho a ponúka odstup jednej či dvoch dekád, a teda aj množstvo nástrojov na zlepšenie a adjustáciu stratégií, financovania, legislatívy a ďalších detailov.

Regenerácia miest je kategória, ktorá pribudla ako posledná. Kultúrny a kreatívny priemysel sa nepohybuje len v limitoch mäkkých procesov, ale mení ulice, štvrte, celé mestá.

Všetky tieto príklady sme zdokumentovali, roztriedili a prepísali. Našou snahou bolo vytvoriť databázu nielen úspešných a pozitívnych príkladov, ale príkladov realistických a uskutočniteľných, bez zastierania realizačných problémov.

Pre komunikáciu sme zvolili anglický jazyk a všetok obsah mu podriadili. Otvorený organizmus, akým kultúrny a kreatívny priemysel je, nás prirodzene viedol k medzinárodnej spolupráci a medzinárodnej komunikácii.

Počas existencie projektu sme navštívili takmer 50 miest, v ktorých sme absolvovali takmer 80 rozhovorov. Okrem zverejnenia obsahu na webe v štruktúrovanej forme sme využívali aj výstupy samostatnej relácie vo verejnoprávnej televízii, spoluprácou s celoslovenským ekonomickým mesačníkom, predstavovaním projektu na medzinárodných konferenciách a stretnutiach.

V roku 2014 sme konzultovali rozšírenie Cutlurefightera do Spojených štátov s produkčnou firmou, ktorá sa špecializuje na predávanie online vzdelávacieho obsahu pre tvorivých profesionálov, ale s ohľadom na podstatné rozdiely financovania kultúry na oboch kontinentoch sme sa rozhodli nerozširovať pôsobnosť do takejto šírky.

Culturefighter bol v priebehu svojej existencie financovaný z viacerých verejných zdrojov. Jeho existenciu podporili Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky, Európske hlavné mesto kultúry Košice 2013, K13 – Košické kultúrne centrá, Mesto Košice a British Council na Slovensku. Nefinančnú podporu v rámci konzultácií, logistiky, programovania, prekladov sme získali od jednotlivých členov medzinárodných sietí Trans Europe Halles a European Creative Business Network, Tatran Editing a spoločnosti Parallaq.

Ďalším krokom projektu Culturefighter je zameranie sa na nové a vznikajúce oblasti kultúrneho a kreatívneho priemyslu, ako sú kreatívna ekonomika a sociálny dizajn. Radi by sme sa vrátili do už navštívených miest s odstupom niekoľkých rokov a zistili, či sa darí realizovať niekdajšie vízie, či došlo k dramatickým posunom, či už v pozitívnom, alebo negatívnom zmysle. Kategóriu veľkých kultúrnych podujatí by sme radi doplnili o štúdie zo špecifických udalostí ako Documenta, Ars Electronica alebo Art Basel a zároveň by sme komplexný obsah chceli doplniť odporúčanou literatúrou, médiami, webmi, ostatnými platformami, aby bol celý projekt relevantným zdrojom informácií o kultúrnom a kreatívnom priemysle v Európe.